NASZ EKSPERT

mgr Urszula Rogalska
Pedagog, terapeuta, doradca zawodowy, ekspert ds. rozwoju dzieci i młodzieży

Doświadczenie zawodowe zdobyła pracując w różnych placówkach oświatowych, m.in. w poradni psychologiczno – pedagogicznej, ośrodkach diagnostycznych, świetlicach szkolnych oraz jako szkoleniowiec. Jest specjalistką w dziedzinie diagnostyki i terapii pedagogicznej dzieci ze specyficznymi trudnościami w nauce, problemami dydaktycznymi (w każdym wieku szkolnym), oraz z ADHD.
W swojej pracy wykorzystuje wiele metod i technik wspomagających rozwój dziecka. Od kilku lat dodatkowo rozwija się w doradztwie zawodowym, gdzie zarówno przeprowadza zajęcia dla dzieci i młodzieży, ale także indywidualne doradztwo zawodowe dla osób starszych. Jest ekspertem w tworzeniu specjalistycznych opinii, a także pasjonatką w prowadzeniu szkoleń, warsztatów i pogadanek dla grona pedagogicznego oraz dla rodziców. Dlatego zawsze chętnie udziela porad zarówno dzieciom jak i dorosłym. Ponadto swoją pasją dzieli się tworząc różnorodne artykuły o szeroko rozumianej tematyce ciąży, dziecka, wychowania, doradztwa i pomocy pedagogicznej. W życiu prywatnym mama bardzo aktywnego trzylatka.
Co oznacza płacz dziecka?

Niemowlę sygnalizuje swoje potrzeby w pierwszych miesiącach życia jedynie poprzez płacz. Wraz z upływem miesięcy każdy rodzic potrafi wyróżnić rodzaj płaczu i dostosować go do potrzeb swojego dziecka. Jednak zanim to nastąpi, trochę czasu i łez musi upłynąć.

   
Co oznacza płacz dziecka?

Niemowlę sygnalizuje swoje potrzeby w pierwszych miesiącach życia jedynie poprzez płacz. Wraz z upływem miesięcy każdy rodzic potrafi wyróżnić rodzaj płaczu i dostosować go do potrzeb swojego dziecka. Jednak zanim to nastąpi, trochę czasu i łez musi upłynąć.

Maleństwo, które ma niezaspokojone potrzeby, zawsze zareaguje płaczem. Najczęstszą potrzebą niemowlaka jest napełnienie brzuszka i zaspokojenie głodu. Konieczne jest szybkie zainterweniowanie poprzez stosowaną formę karmienia i pojenia niemowląt. Inną, równie silną potrzebą, którą maleństwo wyraża poprzez płacz, jest pragnienie nawiązania bliskości z mamą. Niemowlaki uwielbiają czuć zapach, ciepło i bicie serca swojej mamy, dlatego tak często domagają się tulenia. Warto wówczas ponosić dziecko w chuście. Kolejną przyczyną płaczu u dziecka może być zmiana temperatury powietrza. Zbyt wysoka lub niska temperatura powoduje, że dziecko czuje się rozdrażnione. Dlatego ważne jest przestrzeganie zasady utrzymywania odpowiedniej temperatury ciała dziecka i pomieszczenia, w jakim się znajduje. Charakterystyczne prężenie nóżek, rączek i spięcie ciała może być wynikiem bólu brzuszka.

Dziecko jednocześnie mocno płacze i ważne jest, by odpowiednio rozpoznać ten rodzaj płaczu, aby szybko zainterweniować poprzez masowanie, bujanie czy też rozluźnianie mięśni brzuszka. Rzadko, a jednak i tak się zdarza, że maleństwo popłakuje z powodu mokrej pieluszki. Problem następuje, gdy maleństwo ma już podrażnioną pupę, a zawartość pieluszki dodatkowo podrażnia skórę. W takich sytuacjach potrzebne jest częste wietrzenie pupy niemowlaka, pozwalanie mu na przebywanie w ciągu dnia bez pieluszki i układanie dziecka na brzuszku, by powietrze mogło osuszać skórę. Oczywiście każde podrażnienia skóry powinny być skonsultowane z pediatrą.

Ponadto różnego rodzaju skoki rozwojowe u dzieci, ząbkowanie, przeziębienia, gorączki, zaparcia czy też rozwolnienia, a także kolki, mogą być także powodem silnego i gwałtownego płaczu. Warto wówczas znaleźć odpowiadający maleństwu sposób złagodzenia bólu, dyskomfortu, tak żeby przynieść mu ulgę. Istnieje wiele metod uspokajania dziecka i reagowania na płacz - można wykorzystywać bujanie, huśtanie na rękach, na brzuchu mamy lub taty. Dziecku kołysanie kojarzy się ze stanem i ruchami, których doznawało, jeszcze będąc w brzuchu mamy. Innym trafnym sposobem na uspokojenie płaczącego maluszka może okazać się zmiana pozycji ciała i miejsca. Maluszki uwielbiają poznawać świat, a ciągłe leżenie w jednej pozycji powoduje, że nudzą się, a przede wszystkim mniej widzą niż na rękach u rodziców, czy też w fotelikach. Innym ciekawym sposobem jest śpiewanie lub puszczanie maluszkowi ulubionych piosenek. Często zmiana bodźców zachęca dziecko do zainteresowania się czymś innym i wówczas istnieje szansa, że zapomni o płakaniu.

Płacz dziecka nie jest najprzyjemniejszym dźwiękiem na świecie, niektórzy nawet twierdzą, że potrafi bardzo szybko zirytować nawet najspokojniejszego człowieka. Jednak bez spokoju rodziców i ich opanowania trudno będzie znaleźć szybki i skuteczny sposób na płacz.

Opracowała: mgr Urszula Rogalska

   
Jak mile spędzić czas z dzieckiem w pochmurny dzień

Polskie lato potrafi być kapryśne, dlatego też nie tylko możemy się spodziewać słonecznych dni, ale i deszczowych. Choć deszcz jest potrzeby, aby nieco odpocząć od upałów, to z zasady jednak wiadomo, że działa on destrukcyjnie na maluchy, które potrafią w te dni marudzić, gdyż nierzadko się nudzą. Jak zatem zapewnić atrakcje w deszczowy dzień najmłodszym członkom rodziny? Oto kilka propozycji.

   
Jak mile spędzić czas z dzieckiem w pochmurny dzień

Polskie lato potrafi być kapryśne, dlatego też nie tylko możemy się spodziewać słonecznych dni, ale i deszczowych. Choć deszcz jest potrzeby, aby nieco odpocząć od upałów, to z zasady jednak wiadomo, że działa on destrukcyjnie na maluchy, które potrafią w te dni marudzić, gdyż nierzadko się nudzą. Jak zatem zapewnić atrakcje w deszczowy dzień najmłodszym członkom rodziny? Oto kilka propozycji.

„Kanapka” – nie dosłownie, ale nieco w przenośni. Każda osoba w rodzinie jest porównywana i kojarzona ze składnikiem spożywczym dodawanym do kanapki. Przykładowo: pieczywo jest kojarzone z tatą, masło – z mamą, szynka – z siostrą lub bratem. Wszystkie te osoby kładą się na ziemi, w tej samej kolejności, w której nakładamy składniki na kanapkę. W ten sposób powstaje niestandardowa, rodzinna „kanapka”.

Inwencja twórcza – maluchy lubią poznawać różne faktury, a zabawa w mące ziemniaczanej czy też kaszy manny na sucho, umożliwia dzieciom nie tylko poznanie różnych konsystencji, ale i wyrażanie emocji. Warto spokojnie zachęcać dziecko do poznawania struktury oraz zapachu produktów, w celu pokonania ewentualnego oporu dziecka. Kiedy dziecko się już przyzwyczai, można podać mu foremki do ciasteczek, łyżeczkę, by mogło zobaczyć, że na mące, kaszy powstają ślady. Oczywiście przy tej zabawie trzeba liczyć się z dużym sprzątaniem, ale dla takiej radości warto.

Minki – niemowlaki, ale i nieco starsze dzieci bardzo ciekawie reagują na zabawę w minki. W zależności od wieku, reakcje mogą być różnorodne. Maluszki uczą się naśladowania min robionych przez dorosłych i poprzez to ćwiczenie dodatkowo rozwijają swój aparat mowy, uczą się okazywania uczuć i wyrażania emocji, a także ich rozpoznawania u innych.

My się deszczu nie boimy… – kontakt z deszczem, bieganie po kałużach, przeskakiwanie przez nie, oddychanie podczas, jak i po deszczu, podziwianie tęczy i uczenie się kolorów – to tylko nieliczne atrakcje zapewnione dzieciom w czasie opadów deszczu. Wystarczy odpowiednio ubrać maluszka i wyjść przed dom, by radości było co nie miara. Powietrze na zewnątrz jest wtedy bardzo wilgotne, co wpływa na to, że dziecko lepiej oddycha i przeczyszcza mu się nosek. Zatem nawet w czasie letniego deszczu, nie bójmy się spacerów, oczywiście pamiętając o odpowiednim przygotowaniu dziecka i uwzględnieniu przeciwdeszczowego ubioru.

Taniec wykręcaniec – muzyka ma pozytywny wpływ na rozwój i emocje, szczególnie u dzieci. Warto o tym pamiętać i organizować w domu wszelkiego rodzaju tańce przy muzyce. Dzięki takiej formie zabawy, rodzina częściej się śmieje, zacieśniają się więzi rodzinne, rozładowywane są emocje, a także ćwiczy się koordynację ruchowo-słuchową, a dodatkowo przy lustrze, także wzrokową.

Jest – nie ma – najmłodsze dzieci uwielbiają zabawy w pojawianie się i znikanie. W zależności od wieku dziecka, można tę zabawę modyfikować, tak, aby stawała się coraz ciekawsza. U maluszków wystarczy początkowo zakrywanie twarzy rękoma i mówienie „A kuku” w momencie odsłaniania buzi. Innym rodzajem tej zabawy jest chowanie małych przedmiotów przed dzieckiem, np. pod kubeczkiem lub maskotką. Dziecko w pierwszych momentach zabawy widzi, gdzie jest chowany przedmiot, w trudniejszej wersji tego nie widzi. Poszukiwanie schowanych przedmiotów daje dziecku wiele radości, jednakże wtedy, gdy ich odnalezienie nie jest zbyt trudnym zadaniem.

W pochmurny dzień nie trzeba się nudzić, wystarczy dobrze wymyślić zabawy, dostosować je do wieku i możliwości dziecka, a godziny miną w miłej atmosferze. Pamiętać należy, że każda zabawa może mieć podłoże edukacyjne, a także może pozytywnie wpłynąć na rozwój odpowiednich funkcji psychomotorycznych u dziecka.

Opracowała: mgr Urszula Rogalska

   
Nauka pływania dla niemowląt

Powiedzenie mówi: „Czuć się jak ryba w wodzie”, tylko zanim tak się poczujemy, trzeba ją dobrze poznać. Od najwcześniejszych chwil warto uczyć dziecko obcowania z wodą, gdyż sama w sobie ma ogromne właściwości terapeutyczne, rozwojowe, ale i relaksacyjne.
Powiedzenie mówi: „Czuć się jak ryba w wodzie”, tylko zanim tak się poczujemy, trzeba ją dobrze poznać. Od najwcześniejszych chwil warto uczyć dziecko obcowania z wodą, gdyż sama w sobie ma ogromne właściwości terapeutyczne, rozwojowe, ale i relaksacyjne.

   
Nauka pływania dla niemowląt

Powiedzenie mówi: „Czuć się jak ryba w wodzie”, tylko zanim tak się poczujemy, trzeba ją dobrze poznać. Od najwcześniejszych chwil warto uczyć dziecko obcowania z wodą, gdyż sama w sobie ma ogromne właściwości terapeutyczne, rozwojowe, ale i relaksacyjne.
Przy wyborze nauki pływania dla niemowląt należy pamiętać o kilku bardzo istotnych rzeczach:
  1. 1. WIEK DZIECKA – oferty kursów pływania dla niemowląt są różnorodne. Oferta potrafi być skierowana do dzieci już 2-3 miesięcznych, lecz pediatrzy często rekomendują, aby poczekać do 5-6 miesiąca. W późniejszym wieku dziecko posiada lepszą kontrolę swojego ciała, tj. stabilniej trzyma główkę, sprawniej porusza własnym ciałem, ale także jest nieco lepiej uodpornione na wszelkiego rodzaju infekcje aniżeli 2-3 miesięczne maleństwo.
  2. WODA – basen przystosowany dla niemowląt powinien być wypełniony wodą niechlorowaną, a jedynie ozonowaną. Temperatura wody dla niemowlaków nie powinna być niższa niż 36 stopni.
  3. WARUNKI NA BASENIE – zanim decyzja zostanie już ostatecznie podjęta, konieczne jest przeprowadzenie wstępnej obserwacji warunków, jakie panują na basenie. Trzeba zwrócić uwagę na czystość w przebieralniach i w basenach, czy nie ma w nich przeciągów oraz czy znajdują się wyznaczone miejsca do przebrania maleństwa.
  4. OFERTA ZAJĘĆ – rozpoznanie w rodzaju stosowanych metod oraz sposobach prowadzenia zajęć, to również istotna kwestia do przeanalizowania i obserwacji podczas realizacji zajęć, np. innej grupy. Warto popytać, czy jest konieczność przeprowadzenia badań lekarskich maleństwa, a także ile czasu trwają zajęcia.
  5. ODPOWIEDNIE PRZYGOTOWANIE – oprócz rozpoznania miejsca prowadzonych zajęć, konieczne jest również odpowiednie zapakowanie torby na basen. Powinny się w niej znaleźć: klapki, ręczniki dla każdego, pieluchy do przebrania po kąpieli i specjalne pieluchy do kąpieli, zabawka, posiłek dla dziecka, chusteczki, krem, dwa zestawy ubrań.
Zajęcia w wodzie mogą być bardzo przyjemne i mogą umacniać więź między dzieckiem a rodzicem. Aby w pełni czerpać radość z zajęć, warto zadbać o wczesne oswajanie dziecka z wodą, już w domu przy codziennej kąpieli. Jednocześnie trzeba pamiętać o zachowaniu spokoju i opanowaniu przy realizacji zadań polecanych przez instruktorów pływania. Dzięki tak dobremu przygotowaniu, płacz, rozkojarzenie maluszka oraz nierzadko niepokój spowodowany nową sytuacją, szybko zostaną zażegnane i cała rodzina, a w szczególności dziecko, będzie czerpało radość z pierwszej, wspólnej nauki pływania.

Opracowała: mgr Urszula Rogalska

   
Pielęgnacja skóry dziecka

Po narodzinach przychodzi czas samodzielnej opieki nad maleństwem. Codzienna pielęgnacja staje się rytuałem, który odpowiednio przyzwyczaja maleństwo, np. do pory spania, ale głównie pozwala rodzicom zadbać o zdrową skórę swojego dziecka.

   
Pielęgnacja skóry dziecka

Po narodzinach przychodzi czas samodzielnej opieki nad maleństwem. Codzienna pielęgnacja staje się rytuałem, który odpowiednio przyzwyczaja maleństwo, np. do pory spania, ale głównie pozwala rodzicom zadbać o zdrową skórę swojego dziecka. Skóra dziecka wymaga specjalnego traktowania, z uwagi na zwiększone ryzyko wystąpienia podrażnień, najczęściej spowodowanych suchością skóry. Faktem jest, że skóra niemowlaka jest dwa razy cieńsza od skóry osoby dorosłej i nie posiada gruczołów łojowych ani potowych, które mogłyby ochraniać ją przed wszelkimi szkodliwymi czynnikami. Dlatego tak istotne jest dobranie odpowiednich preparatów do pielęgnacji skóry maluszka, które odpowiednio nawilżą, natłuszczą i nie spowodują żadnych podrażnień.

Codzienna pielęgnacja uwzględnia:
  • kąpiel przy użyciu preparatów, które oprócz mycia dodatkowo nawilżą skórę dziecka i ochronią ją przed wysuszeniem. Takie właściwości posiadają emolienty, jak np. linia dermokosmetyków Oilatum Baby. Podczas mycia maleństwa należy pamiętać
    o zakamarkach, czyli miejscach za uszami, pod pachami, pod fałdkami na szyi, pod kolankami i w pachwinach.
  • nawilżenie skóry po kąpieli – jeżeli do kąpieli użyte zostały również produkty nawilżające, po kąpieli nie trzeba natłuszczać dodatkowo skóry dziecka. Jeśli jednak chcemy uzupełnić pielęgnację, zaleca się stosowanie preparatów bez sztucznych barwników
    i konserwantów, które podniosą poziom nawilżenia skóry, szybko się wchłoną i dadzą maluszkowi uczucie komfortu.
  • oczyszczanie oczu – przy pomocy wacika kosmetycznego nawilżonego letnią wodą lub solą fizjologiczną należy przemywać oczka od zewnętrznej strony do wewnętrznej, czyli od uszu do noska.
  • czyszczenie noska – woda morska w sprayu oraz odciągacze lub gruszka – to potrzebne akcesoria do wyczyszczenia noska dziecka.
  • pielęgnacja skóry głowy (owłosionej) – przy codziennej pielęgnacji skóry dziecka nie należy zapominać o myciu główki maleństwa. Oczyszczana jest ona przy pomocy wody, mydła lub szamponu dla niemowląt. Warto wybierać szampony, które delikatnie się pienią i nie szczypią w oczy. Po kąpieli należy delikatnie wytrzeć i przeczesać włoski przy użyciu miękkiej szczoteczki. Kiedy jednak pojawi się ciemieniucha, pielęgnacja polega dodatkowo na natłuszczeniu główki i odpowiednim oczyszczeniu jej poprzez wyczesywanie, np. ruchami okrężnymi za pomocą szczoteczki do włosów.
Pielęgnacja skóry maluszka wymaga odpowiedniego podejścia i przeprowadzenia, by zmniejszyć ryzyko wystąpienia jakichkolwiek zmian skórnych. Kiedy te jednak się pojawią, konieczna jest wizyta u dermatologa lub pediatry.

Opracowała: mgr Urszula Rogalska

   
Zabawy z maluszkiem – latem, poza domem

Ładna pogoda skłania wszystkich do spędzania wolnego czasu na świeżym powietrzu. Kiedy jest z nami maleństwo, warto wykorzystywać każdą chwilę i miejsce, by pokazać mu, jaki świat jest interesujący. Istotne jest zaciekawienie dziecka tym, co obserwuje i tym, co mu się pokazuje. Dziecko uczy się, ale przede wszystkim bawi się, jednocześnie rozwijając mnóstwo funkcji wpływających na jego pozytywny rozwój. W co się zatem bawić latem poza domem z maleństwem? O tym w dzisiejszym artykule.

   
Zabawy z maluszkiem – latem, poza domem

Ładna pogoda skłania wszystkich do spędzania wolnego czasu na świeżym powietrzu. Kiedy jest z nami maleństwo, warto wykorzystywać każdą chwilę i miejsce, by pokazać mu, jaki świat jest interesujący. Istotne jest zaciekawienie dziecka tym, co obserwuje i tym, co mu się pokazuje. Dziecko uczy się, ale przede wszystkim bawi się, jednocześnie rozwijając mnóstwo funkcji wpływających na jego pozytywny rozwój. W co się zatem bawić latem poza domem z maleństwem? O tym w dzisiejszym artykule.

Na balkonie – przygotuj osłonkę przed słońcem – parasol, daszek, zasłonkę podwieszaną, itp. Następnie połóż dywanik łazienkowy, najlepiej z gąbki, a na nim miskę lub basenik nadmuchiwany. Nalej letnią wodę. Tak przygotowaną atrakcję dodatkowo możesz urozmaicić poprzez puszczanie baniek mydlanych, pokazywanie, co potrafi pływać, a co tonie. Ulubioną zabawką maluszków w wodzie jest zabawkowa konewka. Woda idealnie rozładowuje napięcie mięśni u dzieci. Wszelkiego rodzaju chlapanie, moczenie główki, uderzenia w wodę pozwalają dziecku rozładować emocje, ale i dodatkowo przyzwyczają dziecko do dalszego obcowania z wodą, tak, by się jej nie bało .

W ogrodzie – zabawa w odczuwanie różnych struktur podłoża. Rozłóż kocyk, tam gdzie jesteś. Zdejmij dziecku skarpetki i pozwól poznać otaczające je różne podłoża. Możesz przygotować w kilku miejscach podkłady, np. z piaskiem żwirowym, piaskiem z piaskownicy, kamyczkami. Oczywiście warto dziecku pozwolić biegać na bosaka po trawie, bo dzięki temu stópka maluszka jest odpowiednio masowana. Zróżnicowane faktury pozwalają wzbudzić w dziecku emocje, dlatego warto obserwować reakcję dziecka na dotykane podłoże. Warto pamiętać, by opowiadać dziecku o tym, co będzie teraz robiło. Oczywiście maleństwo nie tylko nóżkami, ale i rączkami może poznawać otaczające go różnorodne faktury.

Na plaży – budowanie babek z piasku ma swoje walory edukacyjne. Dzięki wspólnemu tworzeniu różnych form z piasku dziecko poznaje zależność, że coś powstaje drogą tworzenia. Ponadto dotykanie piasku, „przecedzanie go” przez ręce, wyklepywanie, nakładanie za pomocą łopatki do wiaderka, rozwija u dziecka motorykę małą i dużą. Dziecko w kontakcie z piaskiem potrafi poprzez burzenie i uderzanie, rozładowywać emocje.

Na działce – warto wcześniej zaopatrzyć się w zamykane pojemniczki. Można wraz z maluszkiem poszukiwać ciekawych materiałów do dalszej zabawy. Przyda się kilka pudełek, zebrane wspólnie kamyczki, szyszki, patyczki oraz przyniesione z domu ziarenka kaszy czy też fasoli. Każdy materiał pakowany jest i zamykany w pudełku. Dziecko poprzez wkładanie małych elementów do pudełka rozwija precyzję motoryki małej i uczy się zależności „podnieść i włożyć”, czyli ćwiczy koordynację wzrokowo-ruchową. Uzupełnione pojemniki należy mocno zamknąć i pokazać dziecku grzechotki, jakie w ten sposób powstały. Należy jednak uważać i czuwać nad tym, aby maluszek nie wkładał żadnych małych elementów do buzi, nosa lub ucha.

Wszystkie zabawy na świeżym powietrzu podparte wspólnym poszukiwaniem i opowiadaniem ze strony dorosłego, pozwalają dziecku lepiej i bardziej szczegółowo poznawać świat, który każdego dnia czymś nowym je zaskakuje. Warto zatem poruszyć swoją wyobraźnię i wykorzystywać to, co nas otacza do wymyślania ciekawych zabaw.

Opracowała: mgr Urszula Rogalska

   
Zabawy z dzieckiem od 1. miesiąca życia

Pierwszy miesiąc z niemowlęciem w domu to czas przełomowy. W tym krótkim okresie rodzice uczą się pielęgnować swoje maleństwo, a ono samo poznaje całkiem nowy świat. Do pierwszego roku życia nabywa wiele potrzebnych do prawidłowego rozwoju umiejętności, takich jak chwytanie, siadanie, stanie i chodzenie. Każdy moment przechodzenia na wyższy etap rozwoju wymaga od maleństwa dużej ilości ćwiczeń, które poprzez stymulowanie rozwoju, głównie przez zabawę, wykonują z nim rodzice.

   
Zabawy z dzieckiem od 1. miesiąca życia

Pierwszy miesiąc z niemowlęciem w domu to czas przełomowy. W tym krótkim okresie rodzice uczą się pielęgnować swoje maleństwo, a ono samo poznaje całkiem nowy świat. Do pierwszego roku życia nabywa wiele potrzebnych do prawidłowego rozwoju umiejętności, takich jak chwytanie, siadanie, stanie i chodzenie. Każdy moment przechodzenia na wyższy etap rozwoju wymaga od maleństwa dużej ilości ćwiczeń, które poprzez stymulowanie rozwoju, głównie przez zabawę, wykonują z nim rodzice.

Do 3. miesiąca życia kształtuje się u dziecka umiejętność wodzenia wzrokiem za przedmiotem, podnoszenia główki, czy jeszcze nieporadnego chwytania przedmiotów. Jedną z zabaw, która zachęca maluchy do dźwigania główki, jest położenie go na brzuszku i zabawy w „a kuku” lub dziwne miny.

Po tym okresie, do 6. miesiąca życia można wykorzystać u dziecka naturalną umiejętność przekręcania się z boku na bok. Aby nieco bardziej zmotywować maleństwo do wykonywania tych czynności, warto podać dziecku palec i z niewielką pomocą pociągnąć je w konkretną stronę. Innym sposobem na zachęcenie maleństwa do poruszania się jest rozłożenie koło dziecka zabawek lub wręczenie mu czegoś do rąk. Dzieci w tym okresie chętniej przekręcają się, gdy trzymają coś rękach. Wygląda to tak, jakby sądziły, że dana rzecz ułatwi im się podnieść.

Półroczny maluch uwielbia wszelkiego rodzaju zabawy typu samolot. Wpływa ona na poznawanie przestrzeni wokół siebie. Można tę zabawę dowolnie modyfikować. Rodzic kładzie się na podłodze, na plecach ze zgiętymi nogami. Na swoich kościach piszczelowych kładzie na brzuszku dziecko. Wykonując ruchy do przodu i do tyłu, w prawo i lewo, maluszek „fruwa”. Dodatkową frajdą może być dotykanie ciała maluszka, np. włosami, zarostem taty, ustami, rączkami. Jest to dobry czas, by nie tylko po kąpieli, ale i w okresie wyciszania maluszka wprowadzać masaże ciała. Tego typu zabawy wpływają na sferę doznaniową maleństwa. .

Do 8. miesiąca życia zwykle dziecko rozpoczyna raczkowanie. Aby mu pomóc i ułatwić nabywanie tej umiejętności, można je prowokować do zabaw na czworaka lub też wykorzystać specjalny wałek, który nauczy raczkowania. Dzieci w początkowym etapie łatwiej radzą sobie z przemieszczaniem się do tyłu lub na boki. Etap przejścia do raczkowania do przodu wymaga mozolnej pracy i determinacji maluszka. Najlepszym ćwiczeniem usprawniającym raczkowanie, ale dodatkowo wpływającym na odpowiednie stymulowanie obu półkul mózgowych, są ruchy naprzemienne. W dowolnie wybrany sposób, w pozycji leżącej lub siedzącej wystarczy łączyć lewą nogę maluszka z prawą ręką i odwrotnie. Sposobów wykonywania ćwiczeń naprzemiennych jest wiele, dlatego warto korzystać ze swojej inwencji twórczej.

Już roczne dziecko wykazuje silną potrzebę stania, a nawet stawiania pierwszych kroków. Ulubioną zabawą dzieci w tym okresie jest podskakiwanie np. na kolanach rodzica, na miękkiej kanapie, można także zachęcać maluszka do skakania na dużej piłce. Kiedy jednak rodzice zdecydują się na podjęcie próby postawienia samodzielnego kroku przez ich pociechę, należy wyciągnąć ręce przed dzieckiem, na taką bliską odległość, która pozwoli maluszkowi spokojnie dotknąć i złapać ręce rodzica.

Bez względu na okres rozwoju maluszka, wskazane jest inicjowanie zabaw, które mogą w danym momencie usprawnić nabywaną umiejętność. Warto jedynie dobrze obserwować dziecko i podążać za jego rozwojem.

Opracowała: mgr Urszula Rogalska

   
Tata w roli głównej, czyli jak zachęcać, motywować, wspierać tatę w wychowaniu i opiece nad dzieckiem

Często mówi się, że nikt nie zastąpi mamy. Miło jest jednak popatrzeć, gdy coraz więcej ojców aktywnie uczestniczy w życiu swoich dzieci. U dziecka kształtuje się wówczas obraz rodziny, w której codzienne role rodziców idealnie się uzupełniają.

   
Tata w roli głównej, czyli jak zachęcać, motywować, wspierać tatę w wychowaniu i opiece nad dzieckiem

Często mówi się, że nikt nie zastąpi mamy. Miło jest jednak popatrzeć, gdy coraz więcej ojców aktywnie uczestniczy w życiu swoich dzieci. U dziecka kształtuje się wówczas obraz rodziny, w której codzienne role rodziców idealnie się uzupełniają. Jest to o tyle ważne, iż rozwój społeczny, tworzenie relacji damsko-męskich w przyszłości, w dużym stopniu zależą od tego jak dziecko było wychowywane i w jakim środowisku wzrastało. Warto zatem zadbać, by relacje między członkami rodziny, od samego początku opierały się na takich wartościach jak szacunek, miłość i zaufanie. Jak zatem zachęcać ojca do pełnienia swojej roli w sposób aktywny i angażujący? Oto kilka propozycji.

Zanim dziecko przyjdzie na świat, przyszły tata może uczestniczyć w badaniach lekarskich. Może też próbować nawiązać kontakt z maluchem poprzez tzw. rozmowy z „brzuszkiem” i masowanie brzucha mamy. Świetnym pomysłem na utrwalenie tych chwil jest wykonanie na brzuchu mamy rysunku, który przedstawia wyobrażony portret dziecka. Ważnym momentem, w których obecność ojca okazuje się często pomocna i stanowi wsparcie dla przyszłej mamy, jest jego uczestnictwo w zajęciach w szkole rodzenia lub też jeśli zapadnie taka decyzja – jego obecność podczas porodu. Kolejnym pomysłem jest zachęcanie tatusiów do uczestniczenia w codziennej pielęgnacji maluszka, przeprowadzaniu jego kąpieli, co wielu ojców bardzo docenia, gdyż jest to dobry moment na nawiązywanie bliskości i budowanie więzi z niemowlęciem od pierwszych chwil życia.

Ojcowie lubią mieć jasno wyznaczone role, dlatego też, by czuli się potrzebni, to kobiety powinny je określać. Warto zachęcać tatusiów do mówienia do dziecka od najwcześniejszych chwil. Dzięki temu dziecko uczy się świata, a czas z nim spędzony płynie o wiele radośniej. Inną istotną kwestią jest pozwolenie tacie na pozostanie z maleństwem, bez obecności mamy. Usypianie dziecka, czy wstawanie do niego w nocy, to inne pomysły na to, jak budować i pogłębiać więź między tatą a maleństwem.

Z biegiem miesięcy, w przypadku obojga rodziców, widać coraz większe różnice w sposobie opieki i zabawy z dzieckiem. Warto pozwalać ojcom na wykształcenie osobistych metod i technik spędzania czasu z dzieckiem. Dzięki temu maleństwo z czasem umiejętnie przypisuje daną zabawę i kojarzy z obecnością konkretnego rodzica – mamy lub taty. Ważne jest także stwarzanie sytuacji, w których tata uczy maluszka nowych umiejętności. Przykładem może być nauczenie maluszka jedzenia jabłka w kawałku, czy chociażby siusiania na stojąco w przypadku synów.

Nie można zapominać o fakcie, że tatusiów warto też angażować w wymyślanie sposobów na wspólne spędzenie czasu wolnego. Razem można wyjść do parku, uczyć się jeździć na hulajnodze, rowerze, chodzić na basen, czy chociażby pójść do sali zabaw. I chociaż miejsca i zabawy mogą się powtarzać, dużo zależy od inwencji twórczej rodzica. Odwiedzany codziennie plac zabaw, dzięki odrobinie wyobraźni, może zamienić się w statek piratów, wyspę skarbów czy też zoo.

Udział taty w wychowaniu i pielęgnacji dziecka jest niezwykle ważny. Dzięki temu ojcowie mogą lepiej poznać i zrozumieć każdy etap rozwoju swoich dzieci. Ponadto czują się bardziej potrzebni i docenieni. Jednakże przede wszystkim w ten sposób powstaje i zacieśnia się relacja między dzieckiem a ojcem. Ta relacja, ewoluująca wraz z dorastaniem dziecka, jest jednym z fundamentów, na których dziecko będzie w przyszłości budować kontakty z innymi. Dlatego też jej jakość jest tak istotna.

Opracowała: mgr Urszula Rogalska

   
Przygotowanie do ciąży, czyli o czym warto pamiętać zanim zdecydujemy się na dziecko – aspekt zdrowotny, emocjonalny, społeczny i rodzinny

Gdy dwoje ludzi świadomie decyduje się na dziecko, konieczne jest, aby odpowiednio się do tego przygotowali. W szczególny sposób należy zadbać o kwestie zdrowotne, emocjonalne, społeczne i rodzinne, po to, by móc czerpać całkowitą radość z bycia rodzicem. Dzięki pełnej świadomości zachodzących w tych sferach zmian, łatwiej jest przejść stan ciąży i przeżyć gorsze momenty.

   
Przygotowanie do ciąży, czyli o czym warto pamiętać zanim zdecydujemy się na dziecko – aspekt zdrowotny, emocjonalny, społeczny i rodzinny

Gdy dwoje ludzi świadomie decyduje się na dziecko, konieczne jest, aby odpowiednio się do tego przygotowali. W szczególny sposób należy zadbać o kwestie zdrowotne, emocjonalne, społeczne i rodzinne, po to, by móc czerpać całkowitą radość z bycia rodzicem. Dzięki pełnej świadomości zachodzących w tych sferach zmian, łatwiej jest przejść stan ciąży i przeżyć gorsze momenty.

Najważniejsze jest zdrowie

Podstawowym zadaniem przyszłej mamy jest wykonanie szeregu kompleksowych badań i analiz, aby zwiększyć szansę na urodzenie zdrowego dziecka. Warto zatem przed planowaną ciążą odwiedzić dentystę, ginekologa i wykonać badania pod względem chorób wirusowych takich jak różyczka, czy WZW typu B. Przed ciążą warto też przyjmować kwas foliowy. Jeżeli jest taka potrzeba, lekarz prowadzący sam zaleci szczegółowe badania, indywidualnie dopasowane do pacjentki oraz przekaże wytyczne dotyczące diety. Kluczowy jest więc odpowiedni dobór lekarza, który będzie się zajmował przyszłą mamą, aż do samego rozwiązania.

Odpowiednia opieka medyczna

Comiesięczne wizyty, a pod koniec ciąży codwutygodniowe, wymagają prawidłowego podejścia nie tylko medycznego, ale także osobowościowego. Warto więc poszukiwać lekarzy z praktyką na oddziale szpitalnym, na którym będzie się odbywał poród. Inną, istotną kwestią, na którą warto zwrócić uwagę, jest możliwość szybkiego wykonania dodatkowych badań oraz łatwy dostęp do laboratorium, szczególnie, że w czasie ciąży częściej wykonuje się badania krwi, czy też próby glukozowe. Kobieta w ciąży powinna mieć również możliwość łatwego i szybkiego skorzystania z konsultacji specjalistycznych. Najistotniejsze jest jednak zaufanie do lekarza oraz swoboda w zadawaniu wszelkich pytań, których na przestrzeni dziewięciu miesięcy pojawia się naprawdę wiele.

Zadbaj o emocje

Mnóstwo obaw i nieograniczona radość – tak w skrócie można opisać emocje towarzyszące przyszłym rodzicom. Dlatego tak ważne jest, aby w tym wyjątkowym czasie, przyszła mama i tata rozmawiali ze sobą, dzielili się troskami, obawami i radościami. Wsparcie partnerskie, podparte dodatkowo dobrymi emocjami ze strony najbliższej rodziny i przyjaciół, to najskuteczniejsza metoda tworzenia pozytywnych uczuć, które towarzyszą w oczekiwaniu na dziecko.

Opracowała: mgr Urszula Rogalska

   
Kiedy pojawia się rodzeństwo. Jak przygotować psychicznie i mentalnie starszaka na pojawienie się w domu maleństwa?

Kiedy do trzyosobowej rodziny ma dołączyć nowy członek, pojawiają się różnorodne emocje. Starsze rodzeństwo nie zawsze euforycznie reaguje na wiadomość, że będzie jeszcze ktoś, z kim trzeba będzie się dzielić zabawkami, pokojem, a co ważniejsze rodzicami, których do tej pory miało się na wyłączność. Istotne jest to, aby odpowiednio zadbać o przygotowanie starszaka na pojawienie się rodzeństwa, gdyż ten fakt bywa często dla niego stresujący i mogą pojawić się negatywne emocje, takie jak płacz czy zazdrość.

   
Kiedy pojawia się rodzeństwo. Jak przygotować psychicznie i mentalnie starszaka na pojawienie się w domu maleństwa?

Kiedy do trzyosobowej rodziny ma dołączyć nowy członek, pojawiają się różnorodne emocje. Starsze rodzeństwo nie zawsze euforycznie reaguje na wiadomość, że będzie jeszcze ktoś, z kim trzeba będzie się dzielić zabawkami, pokojem, a co ważniejsze rodzicami, których do tej pory miało się na wyłączność. Istotne jest to, aby odpowiednio zadbać o przygotowanie starszaka na pojawienie się rodzeństwa, gdyż ten fakt bywa często dla niego stresujący i mogą pojawić się negatywne emocje, takie jak płacz czy zazdrość.

Zabawa w dzidzię

Bez względu na płeć starszego dziecka warto pobawić się z nim w opiekę nad małą dzidzią. Pielęgnacja lalki czy maskotki pozwala dziecku na odgrywanie roli, którą niedługo przyjdzie mu realizować przez całe życie. Warto zatem uczyć, że w pierwszych miesiącach życia, niemowlę będzie komunikowało się głównie za pomocą płaczu, grymasów lub gaworzenia. Dobrze, aby starsze dziecko poznało akcesoria wykorzystywane do pielęgnacji maluszka oraz dowiedziało się np. jakie funkcje spełnia pielucha, jak wygląda kąpiel maluszka oraz jego karmienie. Każda zabawa w dom i odgadywanie sygnałów przekazywanych przez niemowlę, pozwoli mu wyobrazić sobie, jak na początku będzie wyglądało komunikowanie się z młodszym bratem lub siostrą. Dzięki tej zabawie można także zauważyć, jakie emocje ujawnia starsze dziecko w stosunku do opieki nad niemowlęciem.

Namacalny dowód

Zabawa w dom nigdy do końca nie pozwoli starszemu dziecku wyobrazić sobie właściwego zapachu, wyglądu i zachowania nowonarodzonej istoty. Jeżeli tylko istnieje możliwość odwiedzin niemowlaka, który przyszedł na świat u znajomych czy też u rodziny, to warto z tej szansy skorzystać, aby dziecko doświadczyło namacalnie obecności maluszka.

Aktywne uczestnictwo w przebiegu ciąży

Starsze dzieci lubią pomagać, często same lgną do tego, by coś podać, umyć, posprzątać. Czerpią wiele radości z zabawy w dorosłych, z naśladowania ich w życiu codziennym oraz z przebierania się za mamę czy tatę. Warto tę ich potrzebę ukierunkować na aktywne uczestniczenie w rozwoju ciąży mamy. Oglądanie USG, rysowanie na brzuszku kształtu maluszka, przytulanie się oraz mówienie do niego pozwala dziecku na nawiązanie bliskości z przyszłym rodzeństwem, zanim jeszcze pojawi się ono na świecie. Aktywne uczestniczenie starszaka w przebiegu ciąży to także możliwość decydowania o tym, gdzie będzie postawione łóżeczko, jaka zostanie wybrana pościel lub wózeczek. To pozwoli bardziej cieszyć się z oczekiwania na młodszego brata lub siostrę. Niezwykle ważne jest również informowanie dziecka na bieżąco, jakie zmiany je czekają, np. że mama pójdzie do szpitala, niemowlę będzie płakało, a mama będzie poświęcała wiele czasu na opiekę i jego pielęgnację.

Powiększenie rodziny wymaga przemyśleń i odpowiedniego zorganizowania. Zaspokojenie zainteresowania i potrzeb związanych z współtworzeniem miejsca i kompletowaniem rzeczy dla przyszłego maluszka, a także rozmowa, pozwoli na radosne oczekiwanie przyjścia na świat nowego członka rodziny.

Opracowała: mgr Urszula Rogalska

   
NHN - naturalna higiena niemowląt, od kiedy można uczyć dziecko korzystania z nocnika?

Naturalna higiena niemowląt to wychowanie bezpieluchowe, które polega na respektowaniu i rozpoznaniu u niemowlęcia jego wszelkich potrzeb, także tych związanych z wypróżnianiem. Sama idea NHN nie neguje całkowitego wykluczenia pieluch, ale pozwala na korzystanie z nich, w momentach najbardziej potrzebnych. Co więcej kryje się za skrótem NHN?

   
NHN - naturalna higiena niemowląt, od kiedy można uczyć dziecko korzystania z nocnika?

Naturalna higiena niemowląt to wychowanie bezpieluchowe, które polega na respektowaniu i rozpoznaniu u niemowlęcia jego wszelkich potrzeb, także tych związanych z wypróżnianiem. Sama idea NHN nie neguje całkowitego wykluczenia pieluch, ale pozwala na korzystanie z nich, w momentach najbardziej potrzebnych. Co więcej kryje się za skrótem NHN?

Porozumienie

Odpowiednie odczytywanie języka niemowląt to główna zasada obowiązująca w wychowaniu bezpieluchowym. Już od pierwszych chwil rodzice uczą się rozpoznawania płaczu, grymasów, pojękiwania, mruczenia i ogólnej mimiki swojego dziecka. W ten sposób maluszki przekazują informację o swoich potrzebach i dolegliwościach, takich jak np. ból brzuszka, uczucie głodu, potrzeba oddania moczu lub wypróżnienia, ale także o potrzebie bliskości. Zadaniem rodzica jest prawidłowe odczytanie napływających sygnałów i odpowiednie reagowanie na nie.

Metoda małych kroków

Rodzice obserwujący swoją pociechę, wypracowują metodę systematycznego reagowania na jej potrzeby, np. w odpowiednim momencie podstawiają dziecku nocniczek. Umiejętne stosowanie tej metody przynosi szybki i widoczny efekt, jakim jest zmniejszona ilość zużytych pieluszek. Jednakże warto mieć świadomość, że NHN przynosi obopólną korzyść, zarówno dla dziecka, jak i dla rodziców.

Korzyści z wykorzystywania NHN

Maluszek przyuczany do NHN bardzo szybko zauważa, że jego potrzeby są respektowane, realizowane i dlatego warto je komunikować. I oczywiście, co jest istotne, uczy się, że miejscem do wypróżniania jest nocnik. Rodzice natomiast nawiązują silniejszą więź z dzieckiem, gdyż uczą się precyzyjnie odczytywać sygnały przekazywane przez dziecko. Ważne jest również szybkie odpieluchowanie maluszka, co dodatkowo korzystnie wpływa na jego zdrowie, ale także na zawartość portfela rodziców. Umiejętność korzystania z nocnika eliminuje ewentualny strach i opór dziecka przed nocnikiem lub toaletą.

Metoda naturalnej higieny niemowląt wymaga systematyczności i cierpliwości rodziców. Dziecko z roku na rok nabywa nowych umiejętności i sposobów komunikacji. Ważne jest uświadomienie sobie, że NHN nie opiera się jedynie na jak najszybszym odpieluchowaniu maluszka. Ideą jest nawiązanie prawidłowego porozumienia między dzieckiem a rodzicami, zacieśnienie wzajemnych więzi i respektowanie potrzeb, które komunikuje maluszek.

Opracowała: mgr Urszula Rogalska